Energimærkning af huse

Efterisolering øger energimærkning af huse
Det giver god mening at efterisolere sit hus hvis man ønsker at sælge det.

 

Godt energimærke giver hurtigere hussalg

Det energivenlige enfamiliehus sælges væsentligt hurtigere end huset med dårligt energimærke – og jo dårligere energimærke af huse desto længere salgstid. Der er dog en undtagelse, viser en undersøgelse fra boligsiden.dk.

Danskernes øgede bevidsthed om klima og miljø afspejler sig i høj grad i boligsalget. En ny undersøgelse fra boligsiden.dk viser, at de mest energivenlige villaer og rækkehuse bliver solgt meget hurtigere end huse med dårligt energimærke.

Boligsiden.dk har opgjort salgstiderne for alle huse, der er solgt siden midten af 2010, fordelt efter energimærke. Tallene viser, at den gennemsnitlige salgstid for de mest klimavenlige villaer og rækkehuse, dem der har energimærke A, er den korteste af samtlige kategorier.

”Huse med energimærke A bliver i gennemsnit solgt på 165 dage. Herefter følger B-mærkede huse med 206 dage, mens salgstiden også stiger for C- og D-mærkede huse”, fortæller Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

E-mærke er undtagelsen


Mens energimærke F og G topper med henholdsvis 219 og 243 dage, er salgstiden for de E-mærkede villaer og rækkehuse undtagelsen. Disse tager i gennemsnit kun 192 dage at få solgt og er dermed de næst hurtigst sælgende. Det er der ifølge boligsiden.dk en forklaring på.

”Halvdelen af de huse med energimærke E, der er solgt de seneste knap tre år – omkring 3.000 – er opført i perioden fra 1960 til 1990. Det er langt overvejende traditionelle parcelhuse, som kan trænge til en kærlig hånd. De kan for rimelige penge energioptimeres, uden at man skal tage specielle hensyn til arkitekturen. Det er en klimainvestering, som hurtigt tjener sig ind og påvirker privatøkonomien positivt. For langt størstedelens vedkommende er det huse, som ligger i børnevenlige kvarterer, tæt på skoler og indkøbsmuligheder. Det gør dem yderligere interessante for børnefamilierne”, siger Birgit Daetz og slutter:

 

Parcelhuset populært igen


”Samtidig med, at vi er blevet mere klimabevidste og kan se mulighederne i at energioptimere det traditionelle parcelhus, er vi også blevet mere mådeholdne som følge af den økonomiske udvikling; derfor køber vi mere ’fornuftigt’ og er vendt tilbage til parcelhuset, som nærmest har fået en renæssance hos ejendomsmæglerne.”

Dermed går danskernes øgede bevidsthed om klimaet og mulighederne for at energirenovere og spare på udgifterne til elektricitet og varme hånd i hånd med parcelhusets fornyede popularitet som følge af krisen